PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN ROLE PLAYING BERBANTUAN MEDIA PEMBELAJARAN KOMIK DIGITAL TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPA TERPADU KELAS VIII SMP NEGERI MANDALA RAIMANUK TAHUN AJARAN 2018/2019

  • Viktoria Isa Universitas Kristen Artha Wacana Kupang Program Study Pendidikan Biologi
  • Agus Maramba Meha Universitas kristen artha Wacana
  • Melkias Manggoa Universitas kristen artha Wacana
Keywords: Role Playing Learning Model, Digital Comic Learning Media, Student Learning Outcomes

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of role playing learning models assisted by digital comic learning media on student learning outcomes. The method used is quasi experiment. The research design used was posttest only control design. Data collection techniques using the Learning Outcomes Test. Data management and analysis using the polled variance t-test formula with SPSS version 16 statistical test. Based on the results of data analysis, it shows that there is a significant effect with tcount greater than ttable, 6.488> 1.674, it can be concluded that H1 is accepted and H0 is rejected, meaning there is a significant influence in the use of role playing learning models assisted by digital comic learning media towards student learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arsyad, A. (2005). Media Pembelajaran. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada

Barokah, S. 2012. Pengembangan Komik Digital Berbasis Nilai Karakter Sebagai Media Pembelajaran Akuntansi Pada Kompetensi Dasar Menyusun Laporan Keuangan Perusahaan Jasa Untuk SMA XI.

Hamalik, O. 2007. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara, 2007

Kasanah, S. A., Damayani, A. T., & Rofian, R. (2019). Keefektifan Model Pembelajaran Role Playing Berbantu Media Multiply Cards terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 519-526.

Komalasari, K. 2011 . Pembelajaran Kontekstual Konsep dan Aplikasi.Bandung: PT Refika Aditama.

Nurhasanah, I. A., Sujana, A., & Sudin, A. (2016). Penerapan Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Hubungan Mahluk Hidup Dengan Lingkungannya. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 611-620.

Sani, M. M. R., Meha, A. M., & Nenotek, S. A. (2020). Penerapan Model Siklus Belajar 5E Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi (HOTS) Siswa di SMP Adhyaksa 2 Kupang Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Sains dan Edukasi Sains, 3(1), 15-23.

Slameto, 2003. Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya, Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta

CROSSMARK
Published
2021-05-27
DIMENSIONS
How to Cite
Isa, V., Meha, A., & Manggoa, M. (2021). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN ROLE PLAYING BERBANTUAN MEDIA PEMBELAJARAN KOMIK DIGITAL TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPA TERPADU KELAS VIII SMP NEGERI MANDALA RAIMANUK TAHUN AJARAN 2018/2019. INDIGENOUS BIOLOGI : JURNAL PENDIDIKAN DAN SAINS BIOLOGI, 3(2), 83-91. https://doi.org/10.33323/indigenous.v3i2.62